×

marca 24, 2017

SIMPLE.DANCER trenuje- piruety, podstawowy tutorial


'To, jak ona się tak kręciła na jednej nodze! I to tyle razy! Jak wy to robicie? Wow!' Przede wszystkim robimy to od zawsze. Ale jak to zacząć? Już Wam mówię! Zapraszam do mojego autorskiego przewodnika po piruetach :)
Naukę kręcenia piruetów rozpoczyna się w polskich szkołach baletowych według programu nauczania w trzeciej klasie (szkoły baletowej) czyli w wieku 12 lat. Dzieci mają już przyswojoną podstawową wiedzę techniczną, ale z pewnością zwróciliście uwagę na czas, w którym zaczyna się wprowadzać obroty do zajęć. Dopiero po dwóch latach. Po tym czasie ciało powinno już być oswojone ze skomplikowaną koordynacją ruchową: współzależną pracę rąk, nóg, korpusu oraz głowy. Bez świadomości ciała piruety i ich poprawna forma wykonania będą przychodziły z większym trudem.

Skupię się na piruetach z V pozycji (to było dawno, dawno temu, ale przedstawiałam już na blogu podstawowe pozycje tańca klasycznego- znajdziecie je tutaj). Na moim profilu na Facebooku znajdziecie krótki film (klik), w którym pokazuje wykonanie piruetu z V pozycji.


Przygotowanie, V pozycja, prawa noga z przodu

Stojąc w V pozycji unosimy ręce do pozycji I (pozycją wyjściową była pozycja przygotowawcza- ręce w dole, delikatnie zaokrąglone)


Wykonujemy plie, lewą rękę otwieramy do II pozycji. Pozostajemy cały czas w pozycji V. UWAGA- ciężar naszego ciała spoczywa w większości na nodze z tyłu, czyli na lewej (w przypadku kręcenia piruetów w prawą stronę). Nie wolno nam zmienić położenia korpusu! Oś naszego ciała zachowuje idealnie pionowe położenie, prostopadłe względem podłogi.







Początek obrotu: wykonujemy głębokie, mięsiste plie w V pozycji, wchodzimy na półpalce (to bardzo ważne- nie wskakujemy na półpalec a wchodzimy, dlatego tak ważna jest siła stóp), lewą rękę szybkim ruchem dołączamy do prawej. Siłę obrotu zdobywamy dzięki lewej stronie naszego ciała, nie otwieramy specjalnie prawej ręki przed obrotem. Prawą nogę podciągamy do pozycji passe (nie odrywając jej od nogi opornej podczas podciągania w górę), przy kolanie. Noga musi pozostać wykręcona, nie wolno nam unieść prawego biodra w górę.
Bardzo ważna jest praca głowy: jak najdłużej pozostawiamy ją z przodu i jak najszybciej obracamy, wracając wzrokiem do punktu wyjściowego. Podczas obrotu nie podnosimy brody, ani specjalnie nie opuszczamy.





CENNA WSKAZÓWKA- jeśli nauczyciel zada ćwiczenie: piruet z V pozycji do V, nie oznacza to wcale, że piruet kończymy w V pozycji... 'ale jak to??' pomyślicie... już wszystko tłumaczę! Podczas obrotu musicie mieć poczucie nieustannego podciągania się w górę. Oznacza to, że musicie zrobić wszystko, aby z piruetu 'nie spaść'. Dlatego zanim noga z pozycji passe zejdzie w dół do V pozycji, musicie mieć poczucie zakończonego obrotu w górze. To tak, jakbyście chcieli się po wykonaniu obrotu zatrzymać. Nagrywałam to krótkie video kilka razy, bo chciałam pokazać Wam moment tego swoistego zawieszenia po piruecie. Mam nadzieję, że po jego obejrzeniu zrozumiecie o co mi chodzi. I nawet jeśli pomyślicie 'przecież sama pisała, że robi to całe swoje życie, więc nie dziwne, że jej wyszło' to musicie wiedzieć, że nie zawsze wychodzi. Dlatego my, zawodowi tancerze, doskonalimy się codziennie. Bywa, że mamy gorsze dni, takie, w których akurat żadne piruety nie wychodzą! 'Ehh, nie mam dzisiaj kręćka.' Wtedy jeszcze bardziej skupiam się na wszystkich uwagach, które Wam w tym poście przekazałam. Nasze ciało to przecież żywy organizm. Jednego dnia będzie nam bardziej posłuszny, drugiego mniej. Musimy się po prostu nauczyć go słuchać, a jego reagować na nasze polecenia :)

CENNA WSKAZÓWKA NR 2- w przygotowaniu do wykonania piruetów cenne są mocne mięśnie brzucha, to one pozwalają na utrzymanie korpusu w odpowiedniej pozycji przez długi czas. Pamiętajcie, aby zawsze podciągać się ku górze, trzymając mocno zebrane mięśnie skośne podbrzusza. Także wiecie: plank (deska) i do dzieła! :)

I na koniec, małe podsumowanie... nie rezygnujcie! Ćwiczenie czyni mistrza! Czasem tak po prostu jest, że ktoś ma naturalnego kręćka. I nie ma na to reguły. Dużą rolę odgrywają tutaj proporcje naszego ciała. Naprawdę! Każde ciało ma swoje indywidualne cechy, u niektórych będzie to naturalne wykręcenie, wysoki skok, niebywała koordynacja, a u kogoś naturalny obrót. Ci, którzy nie mają jednego muszą pracować nad tym drugim i odwrotnie. Powodzenia!



Kostium So Fancy
Tuniczka MetkaBaletka

SIMPLE.DANCER

2 komentarze:

  1. Podziwiam! Skomplikowanie to wygląda

    OdpowiedzUsuń
  2. O rany! Szacun! Podziwiam Cię, co prawda niewiele zrozumiałam z tego tutorialu, ale bardzo mi się podoba. Bardzo fajnie patrzy się na Ciebie i na to co robisz :) Zostaje mi patrzenie, bo moja koordynacja ruchowa jest... tragiczna (wstyd) :) Życzę powodzenia i będę Cię obserwować!

    OdpowiedzUsuń

podobne posty
Copyright © 2016 SIMPLE.DANCER's life , Blogger