×

stycznia 30, 2017

Kontuzje wśród tancerzy, część I


Pod względem kontuzji i ogólnego przygotowania fizycznego balet jest jak sport. Podejrzewam, że każdy ortopeda się ze mną zgodzi. Dlatego też taniec klasyczny nierozerwalnie związany jest z ryzykiem wystąpienia różnego rodzaju urazów.
O kontuzjach najczęściej rozmawiam z naszymi fizjoterapeutami, którzy dbają o nasze zdrowie fizyczne, zawsze służą pomocą, radą i masażem :) Paulina Mira najczęściej pomaga mi w przypadku różnych dyskomfortów i to właśnie z nią ostatnią rozmawiałam o różnorodności urazów wśród tancerzy.


Najbardziej ogólny podział występowania kontuzji wśród tancerzy to urazy nagłe, spowodowane najczęściej niepoprawną rozgrzewką bądź jej brakiem oraz te długotrwałe będące skutkiem niedoleczonych starych kontuzji, pogłębiajacych się mikrourazów i w końcu przeciążeń i nadwyrężeń. Najbardziej narażonymi na urazy są oczywiście kończyny dolne. Praca tancerza polega na codziennych ćwiczeniach przede wszystkim nóg i to w bardzo nienaturalnych dla ludzkiego ciała pozycjach. Kolana, stopy czy biodra są najbardziej 'wystawione' na skutki długotrwałych ćwiczeń niemniej do zestawienia najczęściej występujących kontuzji należy dodać także kręgosłup, który po prostu w pewnym momencie zaczyna odmawiać posłuszeństwa a siła pleców jest niekwestionowanie ważna w codziennych baletowych treningach.
Ale w dzisiejszym wpisie skupiam się na stopach. W przypadku pojawienia się jakiekolwiek bólu niezwłocznie należy podjąć działanie, np. rehabilitację czy zabiegi. Skąd się bierze ból? Przyczyną może być przeciążenie. Co to oznacza? Jeśli przykładowo w jednym tygodniu praca w pointach (dla tancerek) była dłuższa niż zazwyczaj, stopy szybciej się męczyły, ale nadal przecież trzeba ćwiczyć, uczestniczyć w próbach czy spektaklach. Ostatnio doświadczyłam nadwyrężenia stopy po maratonie Dziadka do orzechów i Gali Sylwestrowej, między innymi dlatego, że nie miałam między spektaklami ani jednego dnia przerwy, podczas którego moje mięśnie miałyby szansę się zregenerować. Pomogły mi zabiegi (laser i ultradźwięki) i masaże. Dodatkowo należy pamiętać o ćwiczeniach wspomagających. Kilka z nich możecie obejrzeć na załączonym filmie.


W tej krótkiej prezentacji zobaczycie jakie ćwiczenia wspomagające wykonują tancerze w trakcie dnia pracy, a Lachlan (pochodzący z Australii) opisuje specjalistycznie urządzenie, dzięki któremu codziennie wzmacnia swoje ciało. Zajrzyjcie również tutaj- pokazywałam Wam ćwiczenia, jakie najczęściej wykonuję na naszej siłowni.


Realizacja video: Tomasz Fabiański
Występują: Melissa Abel, Phoebe Liggins, Lachlan Phillips, Paulina Mira- fizjoterapeutka

Na filmie pokazane są przykładowe ćwiczenia wzmacniające, które tancerze wykonują dodatkowo, aby polepszyć efektywność pracy swoich mięśni. Pamiętajmy, że dla każdego różne ćwiczenia będą miały różny wpływ.



MIŁEGO DNIA!

SIMPLE.DANCER

15 komentarzy:

  1. witam w piatek była u nas w szkole Pani Paulina Mira i właśnie nam pokazała ten filmik:) i wtedy dopiero zobaczyliśmy jak naprawdę ważna jest rozgrzewka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogromnie ważna! Należy o tym pamiętać, choć wiem, że w szkole może być ciężko, zwłaszcza jeśli lekcję baletu mamy między ogólnymi zajęciami.. ciężko na matematyce czy polskim się rozgrzewać a krótka przerwa, podczas której jeszcze trzeba się przebrać wcale nie pomaga :(

      Usuń
  2. Świetny filmik, oby pojawiało się ich więcej. Fajnie byłoby zobaczyć pani ćwiczenia w trakcie codziennej porannej lekcji :)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdradzę Tobie, że taki film jest już prawie, prawie gotowy ;) pozdrawiam!

      Usuń
    2. To wspaniała wiadomość! Marzy mi się, żeby PBN transmitował na żywo całą swoją lekcje jak robią to inne zespoły w trakcie World Ballet Day. pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Ehh, sport to zdrowie- sama o tym wiem jako byla tancerka i obecnie fitnesska ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Teraz widzę jak ważna jest rozgrzewka! Wartościowy wpis, dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  5. Podziwiam tancerki, bo mnie już na samą myśl boli ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Kolejne wielkie DZIĘKUJĘ dla Pani.
    Doświadczam szczęścia, jakie daje powolne, uważne wobec ciała ćwiczenie . Szczególnie popatrywałam na wypady,są robione z szacunkiem dla ścięgien i delikatnej reszty.
    Wszystkiego dobrego i jak najmniej bólu, Pani Aneto!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo, że post się podoba :) i dziękuję! Pozdrawiam!

      Usuń
  7. Pamiętam rozgrzewki przez tańcem irlandzkim - nie znosiłam ich, bo najbardziej mnie męczyły ;D (nie tyle rozciąganie, co podskoki i inne), ale jednocześnie wiedziałam, że bez nich byłoby gorzej. Tak załatwiła się moja koleżanka, która nie rozciągnęła się po skończonym treningu i jeszcze po powrocie do domu wykonywała dodatkowe ćwiczenia... Przez tydzień miała nadwyrężoną stopę...

    Wasza praca jest ciężka.
    Nie myśli się o tym, widząc efekt końcowy. A tu ćwiczeń tak wiele...
    Szacun!

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak człowiek ogląda efekt końcowy to wszystko wydaje się takie łatwe i lekkie. I gdzie tu miejsce na kontuzje? No ale jak tak pomyśleć,to rzeczywiście można się nieźle ponaciągać.

    OdpowiedzUsuń
  9. Balet to nie moja bajka, ale myślę, że post przydatny dla tancerzy.

    OdpowiedzUsuń
  10. Podziwiam, cekawa pasja, ale widać, że wymagająca. Co prawda nie interesuje się baletem, ale bardzo ciekawie się ogląda występy. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Przy sporcie, w którym łatwo o kontuzje, dobry fizjoterapeuta to podstawa.
    Zapraszam na fp fizjoterapeutów :)
    https://www.facebook.com/centrumfizjoterapeuty/

    OdpowiedzUsuń

podobne posty
Copyright © 2016 SIMPLE.DANCER's life , Blogger