×

maja 23, 2015

SIMPLE.DANCER trenuje


W dzisiejszym poście prezentuje Wam bardzo wszechstronnie stosowane w tańcu klasycznym położenie stopy pracującej względem nogi opornej, tzw. cou-de-pied (czyt. ku de pie). Tę pozycje stóp możecie znaleźć w dosłownie każdym balecie. Dosłownie oznacza ona położenie stopy nogi pracującej nad kostką nogi opornej. Rozróżniamy trzy wersje cou-de-pied:

  • z przodu (umowne)
  • obejmujące
  • z tyłu

Cou-de-pied poznajemy już w pierwszych miesiącach nauki tańca klasycznego, ponieważ jest ono niezbędne do wykonania niektórych podstawowych ćwiczeń przy drążku, np. fondu czy frappe. Początkowo stosujemy je stojącej na całej stopie, w dalszym etapie nauczania wchodzimy na półpalce, a następnie w pointach. Umowną ustaloną wysokością cou-de-pied z przodu są 2 cm nad kostką stopy opornej ;) 


COU-DE-PIED Z PRZODU



COU-DE-PIED OBEJMUJĄCE
stopą pracującą obejmujemy kostkę nogi opornej odciągając mocno palce w tył, 
cały czas naprężając stopę


COU-DE-PIED Z TYŁU
pięta nogi opornej dotyka kostki stopy opornej, palce odwodzimy w tył





Jednym z ćwiczeń, w którym kluczową rolę spełnia pozycja cou-de-pied jest petit battement. Polega ono na przenoszeniu stopy pracującej z pozycji cou-de-pied obejmującego do cou-de-pied w tył. Najtrudniejsza rzecz to fakt, że nasza noga pracująca może poruszać się tylko od kolana w dół: udo nie rusza się, pozostając cały czas w wykręconej pozycji. Nogę odchylamy do boku, nie prostującej jej, i powracamy na pozycję kolejnego cou-de-pied. Występują dwie wersje tego ćwiczenia: w przód oraz w tył, a o ich wykonaniu decyduje moment rozpoczęcia (cou-de-pied obejmujące bądź w tył jako pierwsze). 

Jeśli podciągniemy cou-de-pied wyżej otrzymamy pozycję retiré z przodu lub z tyłu. Jeśli umiejscowimy stopę obok kolana (lekko dotykając palcami nogi opornej, nie opierając się o nią!) będzie to tzw. passé - czyli poza przejściowa, przez którą przechodzimy np. podczas wyciągania nogi w górę do boku.

Retiré z przodu


Retiré z tyłu


Passé
(w takim położeniu np. kręcimy piruety)



Inne przykłady wykorzystania cou-de-pied- jako przygotowania do kolejnego ćwiczenia (w tych przypadkach jako wejście do póz przy drążku):






ŻYCZĘ WAM UDANEGO WEEKENDU!

SIMPLE.DANCER

11 komentarzy:

  1. Świetny blog z niecierpliwością czekam na nowy post :)

    OdpowiedzUsuń
  2. pięknie wytłumaczone cou-de-pied :) i śliczny kostium!

    OdpowiedzUsuń
  3. Są może jakieś inne sposoby na to, żeby palce się nie obcierały niż oklejanie plastrami? :-(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A używasz wkładek do point? Wydaje mi się, że czasem obtarcia występują, bo pointy mogą być za ciasne... wtedy palce są bardzo mocno ściśnięte i ocierają się o siebie... moje koleżanki w większości obklejają palce... może warto pomyśleć o takich silikonowych klinach między palce? Chyba Scholl coś takiego produkuje. Pozdrawiam!

      Usuń
  4. Mam takie pytanie - jaką wysokość ma drążek?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mniej więcej taką, aby można było swobodnie położyć na nim dłoń, tak by stanowił wygodny punkt oparcia. W szkołach są drążki podwójne, na różnej wysokości, dostosowane dla młodszych i starszych.

      Usuń
    2. Ok, dziękuję za odpowiedź.
      A możesz napisać, jaką wysokość ma "Twój" drążek tam, gdzie trenujesz?

      Usuń
    3. Jutro jak będę w pracy to sprawdzę dokładnie :)

      Usuń
  5. Dobrze. Dziękuję bardzo. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Drążek jest zamieszczony na wysokości około 110 cm. Pozdrawiam!

      Usuń
    2. Dziękuję bardzo! Również pozdrawiam i życzę udanej premiery!

      Usuń

podobne posty
Copyright © 2016 SIMPLE.DANCER's life , Blogger