×

listopada 01, 2014

SIMPLE.DANCER trenuje


Szpagat poprzeczny, czyli tzw. sznurek (nazywany też tureckim, inaczej męskim- czemu? nie wiem, ale mogę się domyślać- o tym za chwilkę) sprawia najwięcej trudności osobom rozciągającym się. To dlatego, że poprawne wykonanie go w większości nie zależy od naszej pracy i stopnia rozciągnięcia a od budowy naszych bioder i miednicy. Szpagat poprzeczny to pozycja rozkroku aż do ziemi, i jeżeli nasza miednica nie jest przystosowana naturalnie do takiej pozycji zejście w sznurek jest praktycznie niemożliwe (szczególnie, że w balecie klasycznym wymaga się, aby nogi były wykręcone, czyli w sznurku nasze kolana powinny skierowane być ku górze). Na przestrzeni lat, podczas szkoły baletowej, czy pracy w teatrze, zauważyłam, że panowie, wbrew pozorom, w większości są bardziej wykręceni od tancerek. Oczywiście, nie jest to stała reguła, niemniej różnice wynikające z anatomicznej budowy bioder i miednicy kobiet i mężczyzn różnią się, i to płci męskiej pozornie łatwiej taki szpagat wykonać (oczywiście przy prawidłowym i konsekwentnym rozciąganiu mięśni!). Ja zawsze miałam duże problemy ze szpagatem poprzecznym, ale nie poddaję się :) codziennie podczas porannej rozgrzewki szpagat ten wykonuję. Początkowo nie jest on idealny, ale po użyciu gumy do rozciągania po chwili szpagat wykonuje się swobodniej.

The box split, also known as a side split, causes the most troubles for beginners is stretching. It's because doing that kind of split in which you need to extand your legs to the right and left of your torso, mostly depends on your anatomical condtions. It means that if your pelvis allows your hips to turn out easily, doing a box split is more accecible than for those who have problems with hips's turn-out. That's me for example :) but I don't give up and every single day I work on my side split. Every morning before class I use stretching band to help me get to the position of box split. The more I use  it during my warming up, the easier it gets for me to be capable of making a proper split.


Na początek siadam w szpagacie na tyle, na ile pozwalają mi moje biodra.
Następnie kładę się całym ciężarem ciała na brzuchu, zachowując równoległą pozycję nóg (180 st); na zdjęciu widać, że moja miednica nie leży na ziemi, szpagat nie jest poprawny ;) Dla tych, których rozciągnięcie pozwala na tę pozycję z miednicą uniesioną wyżej, proponuję wsparcie ciężaru ciała na łokciach- przy zachowaniu równoległej pozycji nóg. Staramy się utrzymywać pozycję przy jednoczesnym rozluźnianiu mięśni- one wykonują i tak bardzo dużo pracy- przecież właśnie teraz się rozciągają!

First thing I do is sitting in natural position of box split (in classical ballet it is requested to have our both legs turned ou, so remember about keeping your knees up to the ceiling!
Then, I lay on my belly letting my muscles relax and get used to the position of the split (as you can see in the picture my pelvis is up, my split isn't proper)


Kiedy mięśnie już przyzwyczają się do pozycji szpagatu, używam mojej gumy do rozciągania- jest nieoceniona ;)

This is when my band is performing!



Siła gumy ciągnie nogi w tył, zachowanie pozycji prawidłowego szpagatu jest prostsze.

The band pulls your legs backwards so keeping the position of the split is easier.


I znów ciężar ciała w przód :) to samo ćwiczenie wykonuję leżąc na plecach, guma dociska nogi do ziemi i utrzymuje je w pozycji do boku.

And then again I lay forward and relax (I do the same exercice laying on my back with both legs on the sides)


i jeszcze rozciągnięcie mięśni przykręgosłupowych :)
and a little stretching to the sides :)


photos: Alexandra Vadon

Jak Wam minęło Halloween? Ja byłam w pracy na próbie do opery Giuseppe Verdiego, Nabucco! W niedzielę spektakl :)

How was your Halloween? I was at work rehearsing Giuseppe Verdi's opera, Nabucco! We perform on Sunday :)



Udanego weekendu :)
Have a great weekend :)

SIMPLE.DANCER

19 komentarzy:

  1. Czyli przy poprawnie wykonanym sznurku podczas gdy leżę brzuchem na ziemi, nogi powinny byc tak wykręcone , ze kolana są skierowane ku górze? i tak samo stopy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jak widzisz na zdjęciach, moje kolana podczas leżenia na brzuchu nie są zupełnie skierowane ku górze, niemniej staram się wykręcać nogi :) myślę, że w celach rozciągania mięśni leżąc na brzuchu, możemy odpuścić wykręcenie i pozwolić po prostu mięśniom przywyknąć do pozycji szpagatu. A potem stopniowo wykręcać nogi, na tyle na ile możemy :) PS. Postanowiłam to przeanalizować raz jeszcze, stąd ten długi komentarz ;)

      Usuń
    2. Dziękuję za dokładny komentarz. Z uwagą czytam wpisy dotyczące treningu i pracy nad ciałem :)
      Btw piękne przeprosty w kolanach- pozazdrościć!

      Usuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. super wpis, jakbyś czytała w moich myślach, właśnie pracuję nad moim szpagatem poprzecznym :)
    chętnie skorzystam z Twoich rad
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Gdzie mogę dostać taką gumę do rozciągania? Czy mogłaby Pani zamieścić taki post o arabesque z użyciem tejże gumy? ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ostatnio jest dostępna na allegro! http://allegro.pl/guma-do-rozciagania-deuserband-tasma-do-cwiczen-i4723992438.html :) Post na pewno się pojawi!

      Usuń
  5. oj gdybym ja chociaż w połowie była tak rozciągnięta

    __________________________________
    fashionblogger, styling& makeup on:
    WWW.JUSTYNAPOLSKA.BLOGSPOT.COM

    OdpowiedzUsuń
  6. jakimi cwiczeniami najlepiej rozciagac miesnie i biodra do tego szpagatu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. kluczowe dla wykonania szpagatu poprzecznego jest rozciąganie wewnętrznych mięśni ud. To np. wykonanie tzw. scyzoryka, czyli siadu prostego z pochyleniem korpusu w przód (z zachowanymi prostymi plecami) albo 'żabki'. Następnie siadamy z nogami wyciągniętymi do boku, na tyle na ile możemy bez odczuwania bólu i znów pochylamy się w przód. Stopniowo otwieramy nogi coraz szerzej. Wykonanie szpagatu nie przychodzi z dnia na dzień, codziennie sumiennie musimy się rozciągać :) PS. Postaram się przygotować post z prezentacją kilku dodatkowych ćwiczeń :)

      Usuń
    2. byłoby super jakby powstał taki post :D dziekuje za odpowiedz. ;) szpagat z noga do przodu wykonuje od dziecka a poprzeczny jakos nigdy mi nie wychodzil, chyba wymaga wiekszego przylozenia sie co mam zamiar zrobic ;p

      Usuń
  7. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  8. Cudowny blog! Aktualnie chodzę do szkoły baletowej w Poznaniu, a kiedyś może bede zawodową tancerką jak pani- to byłoby spełnienie marzeń!!!
    Ja mam najwiekszy problem z tureckim szpagatem, na prawą i na lewą robię bez problemu, ale turecki... Masakra!
    Mam nadzieję, że jak najszybciej się rozciągnę ;)
    A blog dodany do ulubionych!
    Pozdrawiam!
    www.acratello.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie życzę powodzenia :) Cierpliwości, na pewno szpagat uda się zrobić przy systematycznym rozciąganiu! :) PS. Marzenia są po to, aby je spełniać ;)

      Usuń
  9. Gdzie mogę jeszcze kupić gumę deuserband? Na allegro już ich nie ma 😔

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Olu, niestety nie wiem, czy można ją dostać w jakimś stacjonarnym sklepie :( może warto poszukać w zagranicznych sklepach internetowych? Serdecznie pozdrawiam!

      Usuń
  10. Moge prosic o rade. Czy jak ktos ma budowe zamknieta to nie ma szans na wykonanie sznurka? Bo szczerze mowiac, nie eiem czy jest sens sie rozciagac, bo moze to calkowicie niemozliwe.. Czy sa jakies tancerki ktore maja zamknjete miednice a tancza? Help

    OdpowiedzUsuń
  11. Moge prosic o rade. Czy jak ktos ma budowe zamknieta to nie ma szans na wykonanie sznurka? Bo szczerze mowiac, nie eiem czy jest sens sie rozciagac, bo moze to calkowicie niemozliwe.. Czy sa jakies tancerki ktore maja zamknjete miednice a tancza? Help

    OdpowiedzUsuń

podobne posty
Copyright © 2016 SIMPLE.DANCER's life , Blogger